Thomas driver millionsvirksomhed fra hjemmet i Mårslet

Med en cola, kaffe, farveprøver og iført sit eget design sidder Thomas Dybdahl ved sit spisebord i hjemmet i Mårslet og driver cykeltøjsvirksomheden, es16.dk.

Siden 2016 har Thomas designet og solgt cykeltøj af udsøgt kvalitet på es16.dk. Om to uger går han så fuld tid med projektet, når han forlader sin stilling som E-commerce manager ved Salling Group. 

I blandt de mange relativt nybyggede parcelhuse på Hørretløkken i Mårslet ligger der et gammelt bindingsværkshus. Herfra har 50-årige Thomas Dybdahl siden 2016 drevet cykeltøjsvirksomheden es16.dk. Med en omsætning på over fem millioner i 2019, er den nu vokset sig så stor, at han nu kvitter jobbet ved Salling Group for at koncentrere sig 100 procent om sin webshop. 

Han bruger ugentligt tre til fem timer på sit arbejde med es16.dk, men selv beskriver han det som et fuldtidsprojekt, da han aldrig kan vide sig sikker på, hvornår arbejdet er i løbet af ugen. Det, at han nu går fuldtid med projektet, beskriver han da også selv, som noget han bare skal prøve af. Han afviser ikke at have et nyt job om to måneder, hvis tiden kommer til at føles for lang i hjemmet i Mårslet. 

”Det at gå selv nu er min største udfordring, og det kan sagtens være, at jeg om to måneder har et nyt job igen. Jeg har været glad for at komme i Salling Group, kan godt lide at komme på en arbejdsplads, og jeg er sindssyg social. Måske kommer jeg til at kede mig, men så er verden agil, og så tager jeg bare et andet job,” siger Thomas. 

Cykeltøjsmærket oplever i disse år en enorm vækst, men det er ikke noget, der får den cykelglade ejer til at omstrukturere den måde tingene gøres på. Thomas sender nemlig tøjet direkte fra leverandøren til kunden, så er mængden i ordre ikke afgørende. Han har altså en forretningsmodel, hvor det meste kører på automatikker. 

Er gået samme vej som konkurrenterne

Før i tiden arbejdede Thomas i cykelforretninger, og her blev han træt af noget helt bestemt. Internettet. Han fortæller, at det var ’pisse irriterende’, når man endelig havde et fedt mærke i butikken, så kunne kunderne finde det billigere andetsteds.

Og det var altså her, Thomas fik sin idé. Ikke bare om at åbne sin egen handel på nettet, men også idéen om at designe sit eget mærke, som han ville have eneret på.

Den bedste kvalitet sikres ved fabrikanter i Europa

I en tid hvor mere og mere bliver produceret i den østlige del af verden på grund af de lavere omkostninger, har Thomas valgt at gå en anden vej. Han får produceret alt sit tøj på de bedste fabrikker i Europa. At det så koster lidt ekstra, gør ham ikke så meget. 

”Jeg kunne sikkert spare penge, hvis jeg gjorde det ovre i Kina, men det gider jeg ikke. De fabrikker, der producerer mit, er ekstremt professionelle, og det er vigtigt for mig. Så kan det godt være, at jeg giver 20 % mere, men det har jeg det super fint med.” 

I virksomhedens fireårige eksistens har Thomas oplevet ganske få bump på vejen. Et af dem kom dog, da en italiensk leverandør ikke færdiggjorde ordren i tide. Det har fået ham til at være ekstra kritisk overfor fabrikanterne fra støvlelandet, da han mener, at deres arbejdsmoral er dårligere end de flestes andre.

Instagram er det bedste salgsvindue 

En helt normal ting for tøjvirksomheder i 2020 er, at man gebærder sig godt på de sociale medier. Det er Thomas også godt klar over. Derfor kan forbrugere finde es16.dk på både Facebook og Instagram. Det er dog sidstnævnte, der bliver brugt mest tid på, da det er her, det største publikum er. 

Med 38.400 følgere er es16.dk ifølge ejerens egen viden blandt de to til tre største cykeltøjsmærker i verden. Han mener, at han med sin erfaring indenfor e-handel og internet, som strækker sig over 20 år tilbage, har en kæmpe fordel i forhold til mange andre. 

Ydermere er Instagram for ham et godt marked, som gør det let for kunderne at finde det, de leder efter, da de via billeder på profilerne kan klikke på det stykke tøj, de ønsker, og den vej igennem blive stillet direkte videre til hjemmesiden. 

Sådan ser det ud, når Thomas lægger et billede op på sin Instagram-konto.

Fordelen er altså med til, at virksomheden oplever den enorme vækst, som den gør. Det har dog ikke sat de store tanker i gang for Thomas. Han ønsker selvfølgelig væksten, men han vil på samme tid gerne bibeholde, at han er firmaets eneste ansatte, og derfor er fremtiden for virksomheden ligeså meget et spørgsmål om at begrænse sig, siger cykeltøjshandleren. 

”Hvis den vækster, som den gør, så bliver det kæmpe, kæmpe stort, men det har jeg egentlig ikke nogen drøm om. Jeg vil gerne bare være mig selv, og derfor er det måske også begrænsningens kunst. Jeg ved godt, det er et luksusproblem, men det er sådan jeg har det.” 

About the Author

Casper Pagh
Casper Pagh 26 år Journaliststuderende på DMJX, 2. semester