Thomas driver millionvirksomhed fra hjemmet i Mårslet

Med en cola, kaffe, farveprøver og iført sit eget design sidder Thomas Dybdahl ved sit spisebord i hjemmet i Mårslet og driver cykeltøjsvirksomheden, es16.dk.

Siden 2016 har Thomas designet og solgt cykeltøj af udsøgt kvalitet på ns16.dk. Om to uger går han så fuld tid med projektet, når han forlader sin stilling som E-Commerce Manager ved Salling Group. 

I blandt de mange relativt nybyggede parcelhuse på Hørretløkken i Mårslet ligger der et gammelt bindingsværkshus. Herfra har Thomas Dybdahl siden 2016 drevet cykeltøjsvirksomheden, es16.dk, som den dag i dag med en omsætning på over fem millioner har vokset sig så stor, at han nu kvitter jobbet ved Salling Group for at koncentrere sig 100 procent om sin webshop. 

Han bruger ugentligt tre til fem timer på sit arbejde med es16.dk, men selv beskriver han det stadig som et fuldtidsprojekt, da han aldrig kan vide sig sikker på, hvornår arbejdet er i løbet af ugen. Det, at han nu går fuldtid med projektet, beskriver han da også selv, som noget han bare skal prøve af. Han afviser ikke at have et nyt job om to måneder, hvis tiden kommer til at føles for lang i hjemmet i Mårslet. 

”Det at gå selv nu er min største udfordring, og det kan sagtens være, at jeg om to måneder har et nyt job igen. Jeg har været glad for at komme i Salling Group, kan godt lide at komme på en arbejdsplads, og jeg er sindssyg social. Måske kommer jeg til at kede mig, men så er verden agil, og så tager jeg bare et andet job”, siger Thomas. 

Cykeltøjsmærket oplever i disse år en enorm vækst, men det er ikke noget, der får den cykelglade ejer til at omstrukturere den måde tingene gøres på. Thomas sender nemlig tøjet direkte fra leverandøren til kunden, så er mængden i ordre ikke afgørende. Han har altså en forretningsmodel, hvor det meste kører på automatikker. 

”Heldigvis er det således, at om folk bestiller ét sæt eller 500, så er der basically ikke den store forskel. Jeg får lavet designet, og sender ordren afsted. Så i bund og grund er der ikke nogen forskel på, om det er små eller store bestillinger”, fastslår han. 

Alt produceres i Europa 

I en tid hvor mere og mere bliver produceret i den østlige del af verden på grund af de lavere omkostninger, har Thomas valgt at gå en anden vej. Han får produceret alt sit tøj på de bedste fabrikker i Europa. At det så koster lidt ekstra, gør ham ikke så meget. 

”Jeg kunne sikkert spare penge, hvis jeg gjorde det ovre i Kina, men det gider jeg ikke. De fabrikker, der producerer mit, er ekstremt professionelle, og det er vigtigt for mig. Så kan det godt være, at jeg giver 20 % mere, men det har jeg det super fint med.” 

I virksomhedens fireårige eksistens har Thomas oplevet ganske få bump på vejen. Et af dem kom dog, da en italiensk leverandør ikke færdiggjorde ordren i tide. Det har fået ham til at være ekstra kritisk overfor fabrikanterne fra støvlelandet, da han mener, at deres arbejdsmoral er dårligere end de flestes andre. 

Instagram er det bedste salgsvindue 

En helt normal ting for tøjvirksomheder i 2020 er, at man gebærder sig godt på de sociale medier. Det er Thomas også godt klar over. Derfor kan forbrugere finde es16.dk på både Facebook og Instagram. Det er dog sidstnævnte, som der bliver brugt mest tid på, da det også er her, det største publikum er. 

Sådan ser es16.dk's Instagram-konto ud, hvor der ofte publiceres billeder af cyklister i Thomas' design. Af og til optræder han også selv på billederne.

Med 38.400 følgere er es16.dk ifølge ejerens egen viden blandt de to til tre største cykeltøjsmærker i verden, hvis man måler ud fra det. Han mener, at han med sin erfaring indenfor e-handel og internet, som i øvrigt strækker sig over 20 år tilbage, har en kæmpe fordel i forhold til mange andre. 

Ydermere er Instagram for ham et godt marked, som gør det let for kunderne at finde det, de leder efter, da de via billeder på profilerne kan klikke på det stykke tøj, de ønsker, og den vej igennem blive stillet direkte videre til hjemmesiden. 

Fordelen er altså med til, at virksomheden oplever den enorme vækst, som den gør. Det har dog ikke sat de store tanker i gang for Thomas. Han ønsker selvfølgelig væksten, men han vil på samme tid gerne bibeholde, at han er firmaets eneste ansatte, og derfor er fremtiden for virksomheden ligeså meget et spørgsmål om at begrænse sig siger cykeltøjshandleren. 

”Hvis den vækster, som den gør, så bliver det kæmpe, kæmpe stort, men det har jeg egentlig ikke nogen drøm om. Jeg vil gerne bare være mig selv, og derfor er det måske også begrænsningens kunst. Jeg ved godt, det er et luksusproblem, men det er sådan jeg har det”. 

About the Author

Casper Pagh
Casper Pagh 26 år Journaliststuderende på DMJX, 2. semester